Hebben ze het aan zichzelf te danken dat ze toevallig met twee groepjes overbleven die het goed met elkaar konden vinden en helaas niet volwassen genoeg waren om enige afstand te nemen van persoonlijke gevoelens en voluit te gaan met gericht benadelen? Wat mij betreft. De gevoelens en de klaarblijkelijk nogal minderwaardige karaktertrekken van P & M die volledige diskwalificatie in de rug veroorloven interesseren me helemaal niet.
Ik heb niet gezegd dat het aan hen lag dat ze overbleven met 2 niet-bevriende koppels maar dat ze gedeeltelijk zelf schuld hebben aan dat ze die straffen kregen vanwege hun plaats in de groep. Ben je niet populair, dan kan je dat verwachten. En ik kreeg niet het idee dat ze ook maar iets hebben gedaan om hun positie wat dat betreft te veranderen. Hun goed recht natuurlijk, maar dan moet je ook niet zeuren als je dit op je bordje krijgt.
Daarbij als het dubbeltje op de andere kant was gevallen in aflevering 9 waren P&M overgebleven met Hans&Emily en was de situatie precies andersom geweest.
Wat mij doet besluiten niet meer te kijken heeft niks met de kennelijk superieure karakters van een stel goed-in-de-groep-liggende meiskes en één jongen te maken, maar met keuzes van programmamakers. Af en toe een peper erin is leuk, maar als die peper zo groot is dat hij overdwars in je kont blijft steken (zoals die rieten mat), en als die peper constant hetzelfde duo treft (en daar kun je vergif op innemen als je zoiets inbouwt met nog slechts drie koppels in de strijd), dan ben je een kat in het nauw die voor kijkcijfers wel heel bizarre sprongen maakt en het hele doel van het spel uit het oog verliest. Variaties zijn leuk, daarbij mag je best eens uitglijden, maar dit heeft het hele spel doodgeslagen. Waar kijk ik in godsnaam nog naar!? Heus, dat gevoel bekroop me, en dus ging de tv uit, want dan kijk ik waarachtig nog liever naar een special over Frans Bauer (ik noem maar iets gaaps).
Dat dat laatste nadeel uitdelen niet had gehoeven waren we het al over eens. Maar dat veel van die straffen bij P&M terecht kwamen is nooit de bedoeling van de programmamakers geweest, neem ik toch aan. Dat is dus gewoon speling van het lot geweest. En ik mag toch aannemen dat de draaiboeken over oa de proeven, straffen ed van te voren worden gemaakt en niet nog eens bedacht worden tijdens de reis. Ik kreeg ook niet het idee dat er meer of minder (wel andere) obstakels voor de kandidaten waren ingebouwd dan voorgaande jaren. Dan krijg ik toch het idee dat je vooral moeite hebt met het feit dat P&M alle nadelen kregen.
Even over het slot van je betoog: ik vond nu juist alle koppels wél interessant. De Haagse meisjes maakten een grandiose ontwikkeling door, Jozefien en Egbert vond ik dolkomische, zichzelf enorm relativerende mensen, moeder en zoon vond ik leuk, pff, ga nog even door. Er zat veel bij dit jaar. En als het erover gaat (dat doet het niet, maar goed): met P@M had ik helemaal niet zoveel. Dus heus: het programma heeft dat zelf onderuit gehaald. Als er al iemand is die geen vertrouwen had in de twee meisjes dan waren het kennelijk de programmamakers met hun bizarre kunstgrepen. Had ze op eigen kracht verder laten gaan en ik had juichend op de bank gestaan. Maar nu stinkt het. Het programma heeft de eigen spelers verdacht en minderwaardig gemaakt. De scène in de trein was daarbij peilloos dieptepunt. Vier mensen die uit schuldgevoel valsig naar elkaar zitten te giechelen en de zwaaiende slachtoffers buiten niet durven aankijken.
Dus dan ga je er gemakshalve maar vanuit dat er kunstgrepen zijn ingebouwd om die meisjes te bevoordelen? Tja, klinkt toch een beetje als samenzweringstheorie en daar geloof ik niet in. Gewoon speling van het lot wat mij betreft.
Wat er verder allemaal tussen die koppels is gebeurd weten we natuurlijk niet. Wat dat betreft wordt er naar hartelust gesneden in het materiaal. En het is allemaal ook niet nieuw. In voorgaande series zijn dit soort dingen zo vaak gebeurt.
Pascal en Miranda kunnen uitstekend incasseren. Beter dan ik zou kunnen. Ik was allang weggeweest. Die zak stront was in die zin nog aanvaardbaar. Maar alles daarna was doorslaan. Niet door de deelnemers. Door de programmamakers.
Laten we het er op houden dat vooral Miranda hier de sterke in was. Ik denk dat als het aan Pascal had gelegen dat ze allang het vliegtuig naar huis hadden gepakt. En dat had ik dan ook nog wel kunnen begrijpen.