Boeiende discussie zo. Hoe kijken de kijkers naar een programma en haar deelnemers. Is het de regie die bepaalt hoe een Manja, Rink of Herman overkomen op de kijkers of zijn de deelnemers daar zelf ook debet aan? Sommige deelnemers zullen een spel spelen en met een vooropgezet idee hun 'rol' spelen in het programma. Anderen denken daar niet bij na en zijn zichzelf. Maar onder de extreme omstandigheden waaronder een Peking Express en een Expeditie Robinson worden gespeeld krijg je wel karaktertrekken te zien die je in het normale leven makkelijker onder controle kan houden. Ga bij jezelf maar eens na hoe je zal reageren als je trek hebt, iets wil eten, maar het is niet voorhanden en dan moet je ook nog op tijd de finish halen. Weinigen zullen dan nog vrolijk, vriendelijk en sympathiek reageren. Dus de deelnemers zijn in het programma zeker anders dan wanneer je ze nu op straat tegenkomt. Geen druk, geen honger, geen rivaliteiten. In eerste instantie denk ik dat een Manja en een Rink, een Herman of wie dan ook die we te zien krijgen, niet veel verschillen van hoe ze zijn in het programma. In dit geval is het niet alleen de regie die bepaalt hoe een deelnemer overkomt, denk ik. Hoogstens zullen ze het beeld iets versterken, maar dat komt de karakterverschillen alleen maar ten goede en dus ook het programma, lijkt mij.