6
« Laatste bericht door Molière Gepost op 24-08-2012, 16:55:11 »
Heb Peking Express dit seizoen voor het eerst gezien, maar vond het allemaal bijzonder matig.
- Storende kandidaten, met als dieptepunt die twee danseressen wier vocabulaire niet verder leek te reiken dan drie woorden (oh, my en God) en dat voortdurend vloekende en tierende kind. Maar ook de andere kandidaten spraken me amper aan.
- Een zwakke presentator, die de groep toesprak als een schoolmeester, zijn teksten voornamelijk op stond te dreunen en door zijn wat moeilijke manier van praten de vaart uit de race haalde en totaal geen leven in het programma bracht.
- Een gebrek aan overzicht door de afwezigheid van het kaartje met de plaatsen waar de duo's zich bevinden.
- Totaal geen spanning en vaart in het programma doordat je je amper kon vereenzelvigen met de kandidaten, je vaak geen idee had hoe ver ze van elkaar verwijderd waren en de kandidaten continu in beeld werden gebracht met niets toevoegende commentaren. Na twintig keer weten we wel dat Annebet wil winnen. Alsof er überhaupt iemand is die met zo'n bedrag op het spel niet wil winnen.
- Saaie opdrachten. Op een paar mensen op zoek naar een beeldje in een modderbak of rondrijdend over een parcours in een graafmachine, zit de kijker volgens mij niet echt te wachten. Wat meer actievolle en cultuurgerelateerde opdrachten kan geen kwaad.
- En overbodige elementen als de zwarte envelop en het doorgeven van amuletten. De zwarte envelop was nergens voor nodig; in oudere seizoenen bleven afleveringen waarin geen kandidaten naar huis moesten gewoon tot het einde spannend en was het tijdens die afleveringen totaal niet merkbaar dat er niemand hoefde te vertrekken. En het doorgeven van amuletten sloeg helemaal nergens op, omdat de ontvangers daarvoor in principe niets hoefden te doen. Als kandidaten naar huis moeten, kunnen ze die amuletten natuurlijk ook gewoon weer inleveren bij de presentator.
Maar wat dit seizoen misschien wel daadwerkelijk zo slecht maakte, was het enorme gebrek aan cultuurbeelden. Ondertussen heb ik ook een aantal oudere seizoenen bekeken en daarbij viel me vooral op dat het meer een cultuurreis in een race was dan een racereis met sporadisch wat cultuurbeelden. Je zag de deelnemers ook gewoon bij de mensen thuis eten en gesprekken voeren met de lokale bevolking. Op die manier leer je niet alleen de landen veel beter kennen, maar ook de deelnemers. Hierdoor kun je je weer makkelijker met de kandidaten vereenzelvigen en wordt de race automatisch een stuk leuker om naar te kijken. Dit seizoen lieten ze op enkele uitzonderingen na alleen maar smeekbedes van kandidaten en een paar beelden van het huis zien. Zo krijg je natuurlijk nooit een goede indruk van de cultuur in die landen. Verder waren de opdrachten in oudere seizoenen stukken boeiender en veel meer cultuurgerelateerd en brachten de duopresentatie en de Belgische kandidaten nog wat extra sfeer in het programma.
Hopelijk krijgt het programma volgend jaar nog een kans, maar als ik de kijkcijfers zo bekijk vrees ik het ergste. Ik zou het erg jammer vinden als het weer van de buis verdwijnt, want in potentie is het een prachtig format.