betoog
Hebben ze het aan zichzelf te danken dat ze toevallig met twee groepjes overbleven die het goed met elkaar konden vinden en helaas niet volwassen genoeg waren om enige afstand te nemen van persoonlijke gevoelens en voluit te gaan met gericht benadelen? Wat mij betreft. De gevoelens en de klaarblijkelijk nogal minderwaardige karaktertrekken van P & M die volledige diskwalificatie in de rug veroorloven interesseren me helemaal niet.
Wat mij doet besluiten niet meer te kijken heeft niks met de kennelijk superieure karakters van een stel goed-in-de-groep-liggende meiskes en één jongen te maken, maar met keuzes van programmamakers. Af en toe een peper erin is leuk, maar als die peper zo groot is dat hij overdwars in je kont blijft steken (zoals die rieten mat), en als die peper constant hetzelfde duo treft (en daar kun je vergif op innemen als je zoiets inbouwt met nog slechts drie koppels in de strijd), dan ben je een kat in het nauw die voor kijkcijfers wel heel bizarre sprongen maakt en het hele doel van het spel uit het oog verliest. Variaties zijn leuk, daarbij mag je best eens uitglijden, maar dit heeft het hele spel doodgeslagen. Waar kijk ik in godsnaam nog naar!? Heus, dat gevoel bekroop me, en dus ging de tv uit, want dan kijk ik waarachtig nog liever naar een special over Frans Bauer (ik noem maar iets gaaps).
Even over het slot van je betoog: ik vond nu juist alle koppels wél interessant. De Haagse meisjes maakten een grandiose ontwikkeling door, Jozefien en Egbert vond ik dolkomische, zichzelf enorm relativerende mensen, moeder en zoon vond ik leuk, pff, ga nog even door. Er zat veel bij dit jaar. En als het erover gaat (dat doet het niet, maar goed): met P@M had ik helemaal niet zoveel. Dus heus: het programma heeft dat zelf onderuit gehaald. Als er al iemand is die geen vertrouwen had in de twee meisjes dan waren het kennelijk de programmamakers met hun bizarre kunstgrepen. Had ze op eigen kracht verder laten gaan en ik had juichend op de bank gestaan. Maar nu stinkt het. Het programma heeft de eigen spelers verdacht en minderwaardig gemaakt. De scène in de trein was daarbij peilloos dieptepunt. Vier mensen die uit schuldgevoel valsig naar elkaar zitten te giechelen en de zwaaiende slachtoffers buiten niet durven aankijken.
Pascal en Miranda kunnen uitstekend incasseren. Beter dan ik zou kunnen. Ik was allang weggeweest. Die zak stront was in die zin nog aanvaardbaar. Maar alles daarna was doorslaan. Niet door de deelnemers. Door de programmamakers.
Dus ja, Peking Express is kennelijk failliet, als ze het concept op zo trieste wijze in de uitverkoop moeten doen.
Ik waardeer trouwens je uitgebreide reactie, want die interesseert me natuurlijk gewoon wel
.