Auteur Topic: Mongolie ongeschikt voor liften!  (gelezen 16806 keer)

Offline polletje

• Forumlid
Mongolie ongeschikt voor liften!
« Gepost op: 9-05-2004, 21:59:41 »
Ik heb met plaatsvervangende schaamte zitten kijken naar PE. Het is duidelijk dat ze in Mongolie niet weten wat liften is. Als je iemand meeneemt dan is het waarschijnlijk normaal dat je een bijdrage levert in de benzinekosten. Ik kan me goed voorstellen dat als je als Mongool een rijke, goedgeklede westerling met cameraploeg oppikt, dat je dan raar opkijkt wanneer er niet betaald wordt. Dat is in Mongoolse ogen een soort diefstal.

Dit leidt bij mij tot de conclusie dat Mongolie ongeschikt is om doorheen te liften. Volgende keer moeten de kandidaten of door een ander land of meer geld meekrijgen om die arme mensen te betalen voor hun "diensten", want zo voelen ze dat ongetwijfeld.

Offline mapel

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ach,.. ik ben er nog wel eens hoor!
Re: Mongolie ongeschikt voor liften!
« Reactie #1 Gepost op: 9-05-2004, 22:04:40 »
Ik kan me daar volledig bij aansluiten. Heb een post van dezelfde strekking in het topic van afl 9 geplaatst. :D
Begrip en respect hebben voor elkaar voorkomt oorlog....

Offline polletje

• Forumlid
« Reactie #2 Gepost op: 9-05-2004, 22:10:27 »
Voor mijn gevoel had dit ook fout kunnen aflopen. Wat als er iemand met geweld zijn geld (of anders een rugzak) had opgeeist?

Offline Miks

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow me
« Reactie #3 Gepost op: 9-05-2004, 22:12:02 »
Ja, ik vond het soms best angstig, vooral met Rani en Hans. Of Mongolie ongeschikt is weet ik niet zo zeker. Er zijn altijd mensen die er geen geld voor hoeven te hebben, maar het gaat hierbij ook om de communicatie. Je kan helemaal niets duidelijk maken. In Rusland ging dat toch makkelijker.

Ik vind het dan wel vreemd dat de kandidaten niet eens de moeite hebben genomen om een paar woordjes mongools te leren voor de reis. Al is het alleen maar het woord gratis of "geen geld".
Can see it was like a land,
for another road they've done.
Escaping to surviving,
and left the road they're on.
"MP Gang - Future Gun"

Offline mapel

• Forumlid
  • Ach,.. ik ben er nog wel eens hoor!
« Reactie #4 Gepost op: 9-05-2004, 22:15:52 »
Dat wisten ze wel hoor,....Rani zei op een moment zoiets als: We weten wat geen geld betekent of zoiets,.....
Begrip en respect hebben voor elkaar voorkomt oorlog....

Offline Anzjie

• Forumlid
  • "Vroegah" was ik Blackmollie
« Reactie #5 Gepost op: 9-05-2004, 22:16:08 »
Ik vond het wel lachen dat die mongool zo aan die rugzak van Hans aan het sleuren was >:D

Vooral nadat de voice-over had gezegd:
Hans en Rani zijn gevallen op een Engels sprekende Mongool ;D ;D
Ik zoek niet meer naar vogelpoep in het grote fabeltjesbos

Offline findingnemo

• Forumlid
Genante vertoning
« Reactie #6 Gepost op: 9-05-2004, 22:24:42 »

Wat een ontzettende genante vertoning dat ze die lifters
niet konden betalen. Het zou beter geweest zijn dat ze
een kaartje hadden met de tekst, zodat het in ieder geval
duidelijk wordt waarom ze niet kunnen betalen. Op deze manier krijgen de mongolen een slechte indruk van buitenlanders. Ze gaan ervan uit dat er betaald wordt voor de benzine, wat logisch
is.Het was wel heel zielig. Volgende keer moeten ze hiet iets
op verzinnen.

Wat is die Reinier toch een enorme @#$%^&. Zelf zou hij waarschijnlijk nooit een lifter meenemen. Maar hij scheld
de mensen die hem willen helpen verrot en hij maakt ze belachelijk. Hij heeft geen enkel respect voor de mensen daar.
Ik moet er echt van kotsen. :\'(

Ik hoop zo dat hij eruit vliegt en dat Hans en Rani niet zo
stom zullen zijn om hen te helpen. :\'(
"As long as there will be slaughterhouses, there will be wars"

Offline Miks

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow me
« Reactie #7 Gepost op: 9-05-2004, 22:41:16 »
Dat wisten ze wel hoor,....Rani zei op een moment zoiets als: We weten wat geen geld betekent of zoiets,.....

dat zeiden ze achteraf volgens mij ja...en wisten die andere koppels het ook?
Can see it was like a land,
for another road they've done.
Escaping to surviving,
and left the road they're on.
"MP Gang - Future Gun"

Offline Ongewensd Persoon

• Forumlid
  • at the turn of the tide
« Reactie #8 Gepost op: 10-05-2004, 11:12:09 »
Ik vond dat de crew had moeten ingrijpen en (buiten het zicht van de kandidaten) als nog de lifters had moeten betalen. Dit konden ze echt niet maken, die arme Mongolen.  ::ohno::

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #9 Gepost op: 10-05-2004, 12:02:21 »
Een spel spelen is 1 ding. Maar buitenstaanders mogen daar natuurlijk nooit het slachtoffer van worden. Hier is het duidelijk dat dat wel het geval is(in ieder geval voorzover wij weten). In andere gevallen is dat veel moeilijker te zien. Het is een risico dat je neemt zodra je bij een spel zo nadrukkelijk derden betrekt en daar bij het liften en overnachten zelfs een (moreel) beroep op doet. Zeker in een land waar mensen erg arm zijn.

Offline dopey

• Forumlid
« Reactie #10 Gepost op: 10-05-2004, 12:09:26 »
Die Mongool heeft voorgoed een hekel aan buitenlanders.
Elke blanke met een rugzak is nu gelijk aan reinier in zijn ogen...
"Only thing to do is jump over the moon"

Offline polletje

• Forumlid
« Reactie #11 Gepost op: 10-05-2004, 12:11:45 »
Elke blanke met een rugzak is nu gelijk aan reinier in zijn ogen...

Waarom noem je nu alleen Reinier? De ruzie om de rugzak was juist met Hans.

Offline dopey

• Forumlid
« Reactie #12 Gepost op: 10-05-2004, 12:18:18 »
Ik bedoel niet het incident met die rugzak, maar de meeste toeristen die Mongolie bezoeken hebben nu eenmaal een rugzak...

Ok of een koffer, maar dat zijn meestal Japanners of groepen vol met Amerikanen...

Offline polletje

• Forumlid
« Reactie #13 Gepost op: 10-05-2004, 13:04:55 »
Ik denk dat het wel meevalt. ALLE toeristen in Mongolie brengen veel geld mee, behalve de deelnemers aan Peking Express. Ik hoop dat alleen voor die arme Mongolen dat er niet te veel Peking Expressen door hun landje heen zullen komen. De Duitsers beginnen nu ook al...

Overigens denk ik dat wie in een auto rijdt nooit echt arm kan zijn. Zag je trouwens de binnenbekleding van die jeeps? Dat was behoorlijk luxe.

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #14 Gepost op: 10-05-2004, 13:33:57 »
Ik heb met plaatsvervangende schaamte zitten kijken naar PE. Het is duidelijk dat ze in Mongolie niet weten wat liften is. Als je iemand meeneemt dan is het waarschijnlijk normaal dat je een bijdrage levert in de benzinekosten. Ik kan me goed voorstellen dat als je als Mongool een rijke, goedgeklede westerling met cameraploeg oppikt, dat je dan raar opkijkt wanneer er niet betaald wordt. Dat is in Mongoolse ogen een soort diefstal.

Dit leidt bij mij tot de conclusie dat Mongolie ongeschikt is om doorheen te liften. Volgende keer moeten de kandidaten of door een ander land of meer geld meekrijgen om die arme mensen te betalen voor hun "diensten", want zo voelen ze dat ongetwijfeld.
Overigens denk ik dat wie in een auto rijdt nooit echt arm kan zijn. Zag je trouwens de binnenbekleding van die jeeps? Dat was behoorlijk luxe.
Kom je nu terug op je eigen argument?
Overigens weet ik uit ervaring dat auto's in dit soort landen niet altijd eigendom zijn van de chauffeur.

Hoe dan ook blijft overeind dat mogelijk mensen benadeeld worden. De programmamakers doen niets om deze indruk te vermijden, maar vinden het kennelijk interessante tv.

Offline polletje

• Forumlid
« Reactie #15 Gepost op: 10-05-2004, 13:42:33 »
Nee, arm en rijk zijn relatieve begrippen. Ik denk dat de mensen in deze aflevering relatief niet heel erg arm waren, maar vergeleken met ons westelingen natuurlijk wel. Mijn punt is meer dat het principe van liften niet bekend is in Mongolie.

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #16 Gepost op: 10-05-2004, 14:28:39 »
In een aantal gevallen werd er zo te zien speciaal gevraagd om ergens naar toe te rijden. In dat geval is het logisch minimaal de benzinekosten te vergoeden.

Ik weet niet hoe het in Mongolie werkt, maar elders heb ik gemerkt dat mensen die over een auto kunnen beschikken af en toe als taxi funktioneren, zonder dat het echte taxi's zijn.
Z'on rit dan niet betalen komt gevaarlijk dicht in de buurt van oplichting.

Ik ga ervan uit, dat de kandidaten zich dit niet bewust waren.

Offline polletje

• Forumlid
« Reactie #17 Gepost op: 10-05-2004, 14:58:54 »
Je merkte aan de reactie van de Mongoolse automobilisten ook dat ze zich bedonderd voelden. Ze gingen er automatisch vanuit dat er voor de benzine betaald zou worden (kennelijk is dit in Mongolie gebruikelijk). Aan de andere kant kun je het de deelnemers ook niet kwalijk nemen: zij zijn aan het liften en onbekend met de gebruiken/gewoonten in Mongolie. Bovendien hebben ze gewoon geen geld, althans niet bij zich.

Het is wel wrang dat ze aan het eind van de rit tienduizenden euro's kunnen winnen en een "arme" Mongool afschepen met een paar dollar.

Offline dopey

• Forumlid
« Reactie #18 Gepost op: 10-05-2004, 15:04:09 »

::rofl::

Nou dat vind ik echt een goeie.
Je kunt toch ook niet aan het postuur van de deelnemers, de dure rugzakken en de opname apparatuur die naast ze staan zien dat ze maar 2 euro per dag te besteden hebben. Omdat die man een dure auto rijdt wil nog niet direct zeggen dat ie 80 euro kan missen.... misschien heeft juist hij het wel extra hard nodig. Hij rijdt tenslotte in een dure wagen, die op die onverharde wegen een flinke klap gekregen moet hebben.

Liften in Mongolie, door buitenlanders is inderdaad niet echt iets van alle dag. Als ze dan al een lift willen, is het natuurlijk ook al niet logisch dat ze NIET naar het station of het vliegveld willen....

Als die man dan een hele dag voor ze rijdt, nadat je hem eerst uitgescholden hebt, moet je wel heel zeker van jezelf zijn als je dan zeker weet dat het gratis is...

Ik denk ook niet dat de kandidaten zich ervan bewust waren dat die man misschien toch geld wilde hebben, maar als je daar dan achter komt, vind ik het wel zwak om die man een dollar te geven. Dat kun je ook op een nettere manier oplossen...

Het achteraf zeuren over Mongolen alsof ze achterlijk zijn, ging me echt te ver, zeker van C die als een kip zonder kop R napraat. Die mensen hebben misschien nog nooit eerder een camera gezien, of nog nooit van GPS of internet gehoord (al hebben ze gewoon internet in UB)... Dom zijn ze zeker niet!

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #19 Gepost op: 10-05-2004, 15:44:24 »
Ik denk ook niet dat de kandidaten zich ervan bewust waren dat die man misschien toch geld wilde hebben, maar als je daar dan achter komt, vind ik het wel zwak om die man een dollar te geven. Dat kun je ook op een nettere manier oplossen...

Bij herhaling geldt dit excuus voor de kandidaten niet.
Liften op deze manier zou ze geen tweede keer mogen overkomen.

Voor de programmaleiding geldt dit excuus uberhaupt niet. Bij een goede voorbereiding is dit te voorzien.
De programmaleiding is verantwoordelijk voor de ontstane situatie en dit is dus verwijtbaar.

Als de programmaleiding is overvallen door dit probleem dan kun je je afvragen waarom het zo breeduit in beeld is gebracht (zonder het op te lossen).

Motto: Geen boze kandidaten dan maar boze Mongolen?  :(