Ja, ik ben het helemaal eens met 'Reinier-hier'. Het mooie van dit spel is, dat mensen zich bloot moeten geven omdat ze blootgesteld worden aan extreme omstandigheden. Ik vind het sowieso een geweldige serie, ook mooi geregisseerd, want je zit elke aflevering weer vol spanning te kijken wie er gaat winnen. Neem de laatste aflevering: heel mooi hoe de spanning opgebouwd werd, niet alleen bij het einde, maar ook bij het eerste gedeelte toen er nog gestreden moest worden wie er aan de proef mee konden gaan doen.
De makers van het programma hebben, denk ik, ook wel geluk gehad met het feit dat zich een bijna onmogelijk geacht scenario ontspon. Ik bedoel: wie had nog verwacht dat R & C zouden winnen nadat ze de proef verloren hadden en een uur achterstand op J & E hadden en dat ook nog eens J & E als laatste zouden eindigen. Geweldige climax. Het is gedurende alle afleveringen ook zo geregisseerd dat het een samenhangend verhaal is geworden. Eerst denk je dat Reinier de slechterik is, maar daarmee ben je als kijker op het verkeerde been gezet, want naarmate de serie vordert, blijkt Elias de ware bad guy te zijn. Mooi dan ook dat hij het nu, na al zijn intriges, het uiteindelijk toch heeft moeten afleggen tegen R & C. De ware good guy is in mijn optiek Hans, die als enige in opstand is gekomen tegen Elias en er uiteindelijk ook voor gezorgd heeft dat Elias eruit is gevlogen.
Hoewel ik het R & C ook heel erg gun, hoop ik dan ook dat het scenario een happy end heeft met de ware held Hans, die als winnaar uit de bus komt. Maar, zoals ook vaker gezien in deze serie: truth is stranger than fiction, dus wie weet wat er nog allemaal gaat gebeuren. Ik kan haast niet wachten tot volgende zondag.
En, oh ja, dat zou ik bijna vergeten: wat ook geweldig is aan deze serie, is het decor waartegen zich alles afspeelt: prachtige en gevarieerde landschappen en een geheel andere cultuur, waar drama en geluk soms dicht bij elkaar liggen. Als je er een film (the treasure of Peking o.i.d.) van had gemaakt, had die niet beter kunnen zijn: werkelijkheid kan dus ook mooier zijn dan fictie.