Veel Elias fans hier merk ik: Lees het onderstaande en vraag je af of ik niet een kléin beetje gelijk heb..
Onder extreme omstandigheden komen de goede en slechte eigenschappen van mensen duidelijk naar voren. Mensen staan onder druk en worden gedwongen hun identiteit kenbaar te maken. Dat is -naast het reizen- wat de ‘Peking Express’ tot interessante televisie maakt voor mij.
Elias heeft naar mijn idee duidelijk gemaakt dat zijn slechte eigenschappen in moeilijke omstandigheden duidelijk de boventoon voeren. Afschuwelijk hoe hij zijn persoonlijke aversie tegen Reinier ventileerde naar de andere koppels. Wat een intrigant! Natuurlijk wek je dan argwaan bij die brave Hans; hem valt niet kwalijk te nemen dat hij dacht dat het complot tegen Reinier bedacht was door Elias.
Kenmerkend aan mensen die niet deugen is ook dat ze geen seconde bij zichzelf te raden gaan op het moment dat er problemen opduiken. De manier waarop Elias reageerde op de beschuldigingen tegen hem is exemplarisch hiervoor. Niet alleen twijfelde hij geen seconde aan zijn eigen integriteit, hij verloor ook zijn beheersing waarbij hij op een zeer beschamende en boosaardige manier tweedracht zaaide tussen Hans en Rani. Het meest schokkend was nog wel de persoonlijke aard van Elias’ opmerkingen. Hij kende Hans en Rani niet voor de Peking Express en kon dus onmogelijk genoeg informatie hebben verzameld over Hans om dergelijke uitlatingen in de privé sfeer van het koppel te verantwoorden of onderbouwen. Dat hij deze uitlatingen dan toch plaatst is tekenend voor zijn egocentrische karakter en gebrekkige mentale capaciteiten: niet nadenken en het kwetsen van je opponent is het enige doel. Dat doel heeft Elias duidelijk bereikt. Maar dat andere doel, Peking, is gelukkig niet voor hem weggelegd.
Reinier doet niets anders dan het spel spelen zoals het volgens hem gespeeld moet worden. Hij hield er vaak asociale lifttechnieken op na die bij mij de nodige plaatsvervangende schaamte opriepen (ten opzichte van de plaatselijke bevolking wel te verstaan). Maar hij heeft geen greintje integriteit ingeleverd tijdens de afleveringen. Hij was consistent van karakter en heeft mij daarmee voor zich gewonnen.
Ik ben daarom erg tevreden over de koppels die de finale hebben gehaald. Wie er ook wint: mijn morele opvattingen hebben al gezegevierd!
Dani