Hoi, dank je wel voor het openen van dit topic 'free tibet'.
Na de uitzending van gisteravond lag ik lichtelijk uit mijn oren stomend van verontwaardiging in mijn comfortabele bed.
Zo'n Dennis van der Geest die zo dom door zo'n oude cultuur rondsjouwt. Vreselijk.
In Nederland zijn we zo trots op onze 80-jarige oorlog: vrijheid van godsdienst na de inquisitie: kantholiek of je kop eraf. En roepen we om het hardst dat alle godsdiensten welkom zijn, maar niet 1 de dienst mag uitmaken.
In Tibet was er tot 1950 een zeer vreedzame staat waarin de Dalai Lama en de regering samenwerkten. Door een lage list vond China het gerechtvaardigd het land binnen te vallen, de verblijven van de Dalai Lama te vernietigen en vervolgens de Tibetanen stelselmatig te onderdrukken in de vrijheid. De Panca Lama wordt door de Chinezen al jarenlang verborgen/gevangen gehouden. De Chinezen hebben de afgelopen tientallen jaren vele duizenden monniken en nonnen vermoord, verkracht, gemarteld om ze te dwingen trouw te beloven aan de Chinezen.
In 1959 heeft de Dalai Lama en zijn familie samnen met vele anderen het land moeten ontvluchten. Tibetanen mogen geen foto's van hem bezitten enz enz.
De Chinezen proberen via modernisering de Tibetanen af te leiden van hun aloude vreedzame Boedhistische cultuur (dat zag je wel aan die beelden van allerlei electronica in de straten).
De Dalai Lama is zeer voorstander van modernisering, maar met behoud van de boedhistische waarden.
Maar de Chinezen roven nu het land leeg, en verkopen de Tibetaanse antieke meubelstukken in het buitenland. Weer cultuurerfgoed dat zo wordt vernietigd.
De chinezen zijn inderdaad overal in geinfriltreerd. Dat zag je aan de angst bij de Tibetanen om buitenlanders mee te nemen als lift, de aanwezigheid van Chinezen overal en het z.g. gemak waarmee de reisleidster de lift voor elkaar kreeg.
In de jaren 50 is de Tibetaanse 'kwestie' van de agenda van de Verenigde naties verdwenen ivm de Afrikaanse kolonies en hun problemen. Helaas zijn de Tibetanen niet zo bedreven in lobbien dat het weer op de agenda is terug gekomen.
En daar zouden wij, zo goed bij kunnen helpen.
Wat is er tegen om deze uitzendingen aan te grijpen voor een sympathie pleidooi voor de bijzondere cultuur. Je bent te gast in hun land, maakt gebruik van de gastvrijheid van de mensen. Daar kan je dus wel iets voor terug doen, lijkt me?