Peking Express Vip: van kaviaar tot diarree
AMSTERDAM - Peking Express-presentator Art Rooijakkers (31) doet een boekje open over bekende Nederlanders. Drie weken was hij met een groep mee op overlevingsreis in India. "Daar lag de rode loper niet voor ze klaar. Alles hadden we afgepakt: hun mobiele telefoon, creditcard, zonnebril. Ze hadden geen eten, geen onderdak, geen geld, geen vervoer... De bn'ers moesten echt vanaf nul beginnen."
Voor de derde keer presenteert Art Rooijakkers het programma Peking Express. Voor het eerst gaan er geen 'gewone' mensen, maar bn'ers mee op 'survival'. Wie als snelste van Noord- naar Zuid-India reist, wint. Hij vertelt: "Ze bleken echt bloedfanatiek. Logisch ook. Als je als bekende Nederlander als eerste naar huis moet, ga je af voor heel Nederland."
Art geeft eerlijk toe: "Bij het idee dat er een Peking Express met bekende Nederlanders zou komen, hield ik mijn hart vast. Voor 'gewone' Nederlanders is het al heftig, laat staan voor bn'ers. Die zijn meer luxe gewend. Maar we hebben ze echt niet gespaard. Het was wel een kortere periode, maar dat lag aan hun drukke agenda's. In drie weken reisden ze van Noord-India naar Zuid-India. Zonder geld, vervoer of onderdak."
En smokkelen was er niet bij... "Ze moesten echt alles inleveren. Wat me heel erg opviel", vervolgt de presentator, "is dat de groep snel in het avontuur zat. Zij hebben natuurlijk ook ervaring met de camera. Voortdurend stond er eentje op hen gericht. Bn'ers hebben toch een imago en status voor heel Nederland hoog te houden."
bron: telegraaf.nl