Desalniettemin denk ik nog steeds niet dat dit zijn primaire drijfveer is/ was althans niet initiëel. Nogmaals over de ethiek van deze actie wil ik niets zeggen want ik heb daar zelf mijn vraagtekens bij - tegelijkertijd gaan meerdere kandidaten voor de gevoelsmatige beleving van anderen over onzichtbare grenzen, of dit nu ingegeven werd door competitie, omstandigheden of de eigen interpretatie van waar die grens ligt . Bovendien zie je vaak mi bij de mannen onderling op dit vlak een toch beduidend fellere strijd dan tussen de vrouwen.
Hier kan ik in meegaan. Het lijkt me inderdaad waarschijnlijk dat hij het initieel niet van plan was, maar in de situatie daar wel naar is gaan handelen.
Dat vind ik trouwens in het algemeen gelden, het gedrag dat kandidaten tijdens een realityprogramma vertonen hoeft niet per definitie hetzelfde gedrag te zijn dat ze in Nederland in een voor hun normale situatie zouden vertonen. Dat is op zich voldoende reden om iemand niet als persoon te veroordelen uitsluitend op basis van tv-beelden.
Je ontkomt er echter niet aan te constateren, dat dit soort programma's ook een maatschappelijke boodschap geven. Hoewel ik er vanuit ga dat de meeste mensen een onderscheid kunnen maken tussen deze spelsituatie en de normale maatschappelijke context, sluit ik het zeker niet uit dat er toch invloed is op het gedrag van mensen in een soortgelijke situatie. Immers tv is een machtig medium.
Ik denk dan ook dat het zwaarst moet wegen in de afweging van alle belangen dat het voor iedereen duidelijk moet zijn dat een positie van in de schoot geworpen macht niet misbruikt mag worden.