Het is sowieso goed om de verschillende mogelijkheden af te wegen.
Laten we het even niet hebben over sympathiën of antipatiën. Ik verzeker je dat dit in dit geval bij mij geen enkele rol speelt.
For clarification purposes - daarmee doelde op de kandidaten onderling in het spel in dit geval niet op de kijker - maw hoe de medekandidaten die grens(overschrijding) ervaren.
(Just for the record).
Wat weten we:
- Rinck heeft niet in een impuls gehandeld. Hij heeft een heel contract opgesteld.
Eens
- Tijdens zijn interview maakt hij niet duidelijk dat het hier om fake zou gaan. Hij vindt dat in ieder geval niet belangrijk.
Ik heb het nogmaals een keer bekeken - ik denk idd dat hij niet van plan was het geld terug te geven. Toch heeft hij het over 'tot zijn stomme verbazing' dat Krieke het ondertekende. Ik maak daaruit op dat dit niet primair de beweegreden was voor het opstellen van dit contract- die moet dan mi dus anders geweest zijn namelijk de ander in gewetensconflict brengen, tijd rekken, de ander in tweestrijd zien.. devil's advocate miss. Ik denk dat beiden (Krieke zowel als Rinck) dit in zich hebben.
Desalniettemin heeft hij idd nergens beweerd dat hij het nietig zou verklaren of als fake ziet na instemming van Krieke.
- Ook nadat de proef is afgelopen, laat hij Krieke in de veronderstelling dat hij (Rinck) het geld daadwerkelijk wil hebben. Krieke vertelt dit immers aan Nathalie.
Ja klopt. Rinck 'fixt' volgens de voiceover zelfs een busrit.. dus dat doet vermoeden dat hij op dat moment ook een belang heeft in hun welslagen en idd niet van plan was het document als niet valide te beschouwen. Dat is op zich ethisch zeer twijfelachtig dat ben ik met je eens zeker gezien de principes die hij gedurende de serie meent hoog te houden.
Desalniettemin denk ik nog steeds niet dat dit zijn primaire drijfveer is/ was althans niet initiëel. Nogmaals over de ethiek van deze actie wil ik niets zeggen want ik heb daar zelf mijn vraagtekens bij - tegelijkertijd gaan meerdere kandidaten voor de gevoelsmatige beleving van anderen over onzichtbare grenzen, of dit nu ingegeven werd door competitie, omstandigheden of de eigen interpretatie van waar die grens ligt . Bovendien zie je vaak mi bij de mannen onderling op dit vlak een toch beduidend fellere strijd dan tussen de vrouwen.
Als de aktie van Rinck alleen bedoeld was als een vorm van psychologische oorlogvoering, waarom laat hij Krieke dan na afloop in de waan?
(Persoonlijk, als ik al tot een dergelijke aktie als spelelement over zou gaan, dan had mij er alles aan gelegen geweest om achteraf vooral duidelijk te maken dat dit niet serieus bedoeld was en had ik ook Krieke niet in die veronderstelling gelaten.)
Ik weet net zo min als jij wat zijn precieze intentie was
Daar is in de serie niet over gesproken. Ik wil alleen niet iets zomaar voor iemand invullen.
Ik denk niet dat het begon met opzet op de ander geld afhandig te maken. Daar staat tegenover dat ik idd vind dat Rinck's regelen van die bus ipv blok zijn, toch weer de tweeslachtigheid van zijn daden onderstreept op het moment dat er een opportunistische mogelijkheid inzit. Idd lijkt hij dit niet naar Krieke te hebben weerlegd - misschien dacht hij dat het document toch niet rechtsgeldig zou zijn of dat de productie het nooit zover zou laten komen - wellicht was die uitleg er wel maar hebben we hem nooit gekregen.
Wat ik vooral met deze kleine bemerkingen wilde zeggen was, dat het lastig is bepaalde dingen zomaar in te vullen. Dat we niet bepaalde uitleg krijgen wil nog niet zeggen dat die er niet is. Ik denk dat hoe - op zijn minst - ambivalent en dubieus deze actie ook was op zijn minst het voordeel van de twijfel gegund zij omtrent de intentie in eerste instantie